Ο
Κωνσταντίνος Α. Ει. Παπαθανασίου ή Αυγουστής Αθανασίου ή Κώστας Ρεούσης, φωτογραφία
Χάρης Παναγιώτου, «Καφενείο Βαλίτσα», παλιά Λευκωσία, Μάιος 2016
Ο
ποιητής-απαγγέλτης ως βασική εκφορά του μηνύματος
Η Ποίηση είναι η πρώτη και μοναδική τέχνη που
κυοφορείται για να απαγγελθεί. Η εκτέλεση του ποιήματος όπως σε ένα μουσικό
έργο, από το σώμα του ποιητή που το γέννησε, προσδίδει στην εκφορά του
μηνύματος κάτι από τη μυστική αχλή της εποχής που ο άνθρωπος επικοινωνούσε με
τηλεπάθεια. Καμία επιστημονική έρευνα ή επιβεβαίωση δεν μπορεί να
αποκωδικοποιήσει τον εκ γενετής δημιουργό. Κανείς, εκτός από τον ίδιο, δε
δύναται να εκστομίσει αυτό ή εκείνο που του δόθηκε ως έμπνευση απ’ τον Θεό ή τον
Διάβολο, οι οποίοι είναι Ένα μες στην τριαδικότητα ή μηδενικότητα της αδόμενης
μονάδος. Σύμφωνα με τον Νίκο Εγγονόπουλο «οι άγγελοι στον Παράδεισο μιλούν
ελληνικά», ενώ συμπληρώνοντας ο Κώστας Ρεούσης μου έχει εκμυστηρευτεί: «και
στην Κόλαση, καθώς αγαπητέ επιστήθιε φίλε και συνεργάτη μου κύριε Παπαθανασίου,
ο Ηράκλειτος μας δείχνει ότι: Ὁδός ἂνω
κάτω μία καί ὡυτή, αφήνω δε το Καθαρτήριο για αργότερα… εάν με εννοείτε».
Στο «Ιστορία της Καρδιάς-Historia del Corazón» -ποιητική συλλογή του
1954-, ο Ισπανός ποιητής Vicente Aleixandre Merlo -26 Απριλίου 1898-14 Δεκεμβρίου 1984, Βραβείο Νομπέλ
Λογοτεχνίας του 1977-, μας λέει πως: «Ο ποιητής τραγουδάει για όλους-El poeta canta por todos». Κι εδώ επιτρέψτε μου
την εκφορά συγκεκριμένων στίχων του, έστω προσωρινώς αμετάφραστων, μια κι
αξίζει ν’ ακουστεί ο λόγος στο πρωτότυπο μιας γλώσσας που ο Ρεούσης αγαπά και
συνεχώς ή κατά καιρούς μελετάει αναμοχλεύοντας και καλλιεργώντας τη στα σχολικά
του τα τετράδια:
Como una montaña sube. Es la senda de los que
marchan.
Y asciende hasta el pico claro. Y el sol se abre
sobre
las frentes.
Y en la cumbre, con su grandeza, están todos ya
cantando.
Y es tu voz la que les expresa. Tu voz colectiva y
alzada.
Y un cielo de poderío, completamente existente,
hace ahora con majestad el eco entero del hombre.
Η ποίηση ή, έστω, τα ποιήματα εάν θέλετε… δεν είναι ἒπεα πτερόεντα, δεν τα παίρνει ο αέρας
ή ο άνεμος ούτε και ο κοινός, γεμάτος εμπορικές ή άλλες πράξεις, νους του σύγχρονου
ανθρώπου. Το κλείθρο του ποιήματος ανοίγει μοναχά διά της απαγγελτικής ζωντανής
εκφοράς του από το δράστη που το εγχάραξε, και κάθε παρουσία είναι -απόλυτα κι
ακαριαία- επίσημη και πρωταγωνιστική έως μη επαναλαμβανόμενη.
Διαβάστηκε στην παρουσίαση του βιβλίου του Κώστα
Ρεούση, «Ένα τσεκούρι κάθεται», εκδ. Φαρφουλάς, 2015, στις 2 Μαρτίου του 2016,
στη «Φωτοδό», στη Λευκωσία και στις 11 Απριλίου του 2016, στη «Γαζία», στη Θεσσαλονίκη.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου